Kule musujące - zajęcia interdyscyplinarne | Małopolskie Centrum Nauki Cogiteon

Skip links

Kule musujące – zajęcia interdyscyplinarne

Udostępnij

Gotowe materiały edukacyjne dla nauczycieli – robimy kule musujące

Wspólne tworzenie kul musujących to dobry pretekst, aby połączyć kilka dziedzin nauki: przedmioty ścisłe, przyrodnicze, a nawet humanistyczne. Mało tego! Scenariusz uwzględnia również elementy stymulacji zapachowej i dotykowej. Zachęcamy do wykorzystania gotowych materiałów edukacyjnych, przygotowanych przez zespół Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon.

Podzieliliśmy materiały na dwie grupy: przeznaczone do pracy z przedszkolakami i dziećmi wczesnoszkolnymi oraz  z uczniami klas IV-VIII. Przewidywany czas realizacji to około 45-90 minut (w zależności od rozbudowania przekazu merytorycznego). Do wykonania doświadczeń potrzebne będą składniki dostępne w prawie każdej kuchni:
soda oczyszczona, kwasek cytrynowy, olej kokosowy lub oliwa, aromaty spożywcze, przyprawy, a do tego łyżeczki, miseczki lub foremki.

Wąchanie, dotykanie, próbowanie, zgadywanie

Rozpoznawanie poszczególnych składników i aromatów można wykorzystać do dyskusji z zakresu botaniki, zoologii czy historii. Co sprawia, że kule musują? Czy tłuszcze boją się wody? Co mają wspólnego pękające balony z pomarańczą? Co to są przyprawy korzenne i dlaczego je tak nazywamy? Dlaczego wanilia jest jedną z najdroższych przypraw świata? Czy cynamon odkaża? Co ma wspólnego imbir z porożem jelenia?

Materiały do pobrania:

Scenariusz zajęć interdyscyplinarnych (pdf)

Materiały do pracy z przedszkolakami i dziećmi wczesnoszkolnymi:

Wycinanka (pdf) – dzieci kolorują i wycinają obrazki przedstawiające składniki kul musujących.


Instrukcja – przedszkole klasy 1-3 (pdf) – w pustych miejscach dzieci wklejają odpowiednie obrazki z pliku wycinanki.


Kolorowanka (pdf, opcjonalnie) – obraz wanilii płaskolistnej zapylanej przez pszczołę (materiał utrwalający ciekawostki ze scenariusza zajęć).

Materiały do pracy z uczniami klas IV-VIII szkoły podstawowej

Lista składników – 6 kart (pdf, 6 kart) – uczniowie odhaczają składniki, które już przygotowali. W pliku znajduje się 6 kart z informacjami i ciekawostkami na temat poszczególnych składników. Można w ten sposób zaktywizować grupę, dzieląc ją na podgrupy z których każda otrzymuje inną porcję wiedzy. Uczniowie mogą też wymieniać się miedzy sobą kartami. W przeciwieństwie do instrukcji dla młodszych dzieci ciekawostki są zawarte na poszczególnych kartach.


Instrukcja – klasy 4-8 (pdf) – obrazkowe “krok po kroku” z instruktażem jak wykonać musującą kulę.

Zapraszamy na naszego bloga Rozoom, gdzie również piszemy o musujących kulach:
https://cogiteon.pl/2020/12/kule-musujace-nauka-relaks/

Materiały przygotowane na potrzeby działań edukacyjnych planowanych do realizacji w laboratoriach i pracowniach Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon, w ramach prototypowania oraz testowania scenariuszy zajęć. W razie pytań lub sugestii prosimy o kontakt mailowy: laboratoria@cogiteon.pl

Return to top of page
Przejdź do treści